Ravinto blogit

ÄLÄ DIEETTAA JOS HALUAT LAIHTUA

Oletko ollut mitä erilaisemmilla dieeteillä elämäsi aikana ja olet silti tyytymätön painoosi? Haluatko laihtua pysyvästi ja saada energisen olon? Samalla parantaa terveyttäsi. Jos vastasit kyllä, sinun kannattaa lukea tämä teksti loppuun asti.IMG_1535[921]

Olen Ravintovalmentaja, Personal Trainer ja Sairaanhoitaja. Valmennan ihmisiä pysyvään painonhallintaan. Tässä tekstissä referoin Patrik Borgin kirjaa Winha perä- laihdutuksen myytit ja faktat. Osa ajatuksista saattaa olla myös Lihavuus kirjasta, jossa on monta asiantuntijaa kirjoittajana. Löydät molemmat kirjat kirjastosta näillä hakutiedoilla. En siis kirjoita tätä tekstiä pelkästään oman kokemukseni tai asiakkaiden kokemusten kautta.

Laihduttamisesta on hyötyä vain, jos lihavuus on suurta tai sen terveyshaitat ovat jo ilmenneet. Olen myös tätä mieltä, vaikka leipäni onkin tällä hetkellä tämän työn varassa. Erilaiset dieetit ovat lyhyellä aikavälillä monesti ongelmallisia pysyvälle painonhallinnalle. Sen vuoksi valmennan ihmisiä tekemään pysyviä muutoksia elämässään, jos he haluavat pudottaa painoa. Erilaiset dieetit vain sotkevat meidän luontaista nälän säätely kykyä ja johtavat vielä korkeampaan painoon.

Erilaisten dieettien ongelma on myös se, että paino laskee liian nopeasti. Hyvä laihdutustahti olisi 1-2 kiloa kuukaudessa eli noin 500g viikossa. Se kuulostaa sinusta vähältä, mutta kerron sinulle miksi. Tällä tahdilla sinun on mahdollista säilyttää lihaksesi. Jos laihdutat nopeammin, menetät samalla kovalla työllä saavuttamasi lihakset. Tämä on yksi fakta, joka sinun on hyvä tietää.

Myös nopean painonpudotuksen myötä lisäät jojoilemalla kehosi rasvan määrää. Kerron sinulle esimerkin. Jos laihdut nopeasti esimerkiksi seitsemän kiloa, on siitä ensimmäinen kaksi kiloa nestettä, neljä kiloa lihasta ja loput rasvaa. Eli tätä kun jatkat usean vuoden ajan saat korkean rasvaprosentin ja teet painosi hallinnasta todella vaikeata.

Se, että dieetin avulla saat lisättyä kehosi rasvan määrää, ei ole ainut ongelma. Saat tällä tavalla myös perusaineenvaihduntasi hidastumaan eli kulutat levossa vähemmän kaloreita, kuin ennen dieettiä. Sitähän tuskin haluat. Et vain tiennyt tekeväsi hallaa itsellesi. Järkeväähän on laihduttaa niin, että saat lisää lihaksia ja oikean liikunnan kautta itsestäsi tehokkaan rasvanpolttokoneen.

Jos painoindeksisi on 25-30 on parempi olla laihduttamatta ollenkaan tuon edellä mainitun asian vuoksi, jos haluaa voida hyvin. Lisätietoa saat esimerkiksi inbody blogistani. Palataan vielä dieettien haittoihin. Yksi haitoista on se, että et opi syömään järkevästi ja sekoitat nälän säätelykykysi.

Kaikki mikä laihduttaa lyhyellä aikavälillä on todennäköisesti haitallista pysyvälle painon hallinnalle. Tätä on tiukka syömisen kontrollointi ja erilaiset kiellot. Ihmisen tekee luonnostaan mieli kaikkea kiellettyä eli herkuttelu on sallittua ja suotavaakin. Huolehdi, että 80% ravinnostasi on hyvän laatuista. Sen jälkeen 20% Voi olla mitä vain. Kuulostaako hyvältä? Näin minä valmennan asiakkaitani, En halua heistä myöskään laihoja läskejä, vaan hyvinvoivia ihmisiä. Sinä teet valintasi. Voin olla myös sinun valintasi.

http://www.pt-tiinaekman.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s