Ravinto blogit

TUNNE KEHOSI KOOSTUMUS- INBODYMITTAUKSEN TULOKSIA

En ole ikinä ollut mikään langanlaiha, eikä minusta sellaista ikinä tule. Ruumiinrakenteeni on enemmän tuollainen Fitness tyylinen ja kroppani tuntuu keräävän suhteellisen helposti lihasmassaa. Minulla on aina ollut esimerkiksi leveät hartia ja isot jalat. Ne ovat se minun vartaloni kohta. josta en erityisesti pidä. Varmaan meillä kaikilla sellaisia on.

Kun kolmannen lapsen syntymän jälkeen yritin saada painoni laskemaan, olin jo yli kolmekymmentä vuotta vanha. En siis mitenkään vanha näin nelikymppisenä tätä kirjoittaessa, mutta tarpeeksi vanhaa siihen, että kilot eivät lähteneet yhtä helposti kuin kaksikymppisenä aiempien raskauksien jälkeen.

IMG_1576 (002)

Koska minusta ei ikinä laiheliinia tule, katsoin tuolloin paremmaksi tavaksi kontrolloida tuloksiani Inboby kehonkoostumuusmittauksen avulla. Ensimmäinen mittaus tehtiin vuonna 2015. Silloin painoin vähän yli 70 kiloa. Rasvaprosenttini oli silloinkin 20,9 eli todella hyvä naiselle (tavoiteväli 18–28). Myös viskeraalirasvan määrä oli hyvä eli 56 (Tavoite alle 100). Olin siis hyvässä kunnossa, vaikka painoindeksini oli ylipainon puolella.

Se rasvoista. Yksi hyvä lihavuuden indeksi on myös vyötärön ympärys. Se tuolloin ensimmäisellä mittauksella oli 0,80 (hyvän vaihteluväli 0,75–0,85). Myös Fitness indeksiksi sain silloin 90 pistettä. Siinä ilmeisesti paras luku on 100. Sen sain varmaankin siksi, että lihasmassani oli 32,8 (viitearvo 23,8–29,1).

Toisin sanoen minulla oli hyvin paljon lihasta suhteessa rasvaa. Kohdallani tuo ”ylipaino” oli siis ylimääräistä lihasta, jolloin painon pudottaminen ei olisi terveyden kannalta mitenkään perusteltua etenkin, kuin tuo viskeraalirasvan oli erittäin hyvä.

Halusin kuitenkin hieman yrittää saada painoa tippumaan. En edelleenkään suosi mitään dieettejä, vaan normaalia ruokaa. En ole nimittäin valmis luopumaan grammastakaan lihaksistani. Olisin tietysti ollut tyytyväinen tuohonkin tulokseen, mutta halusin vielä kokeilla puristaa vähän rasvaa lanteilta.

Seuraava vuonna 2016 kehonkoostumukseni näytti seuraavan laiselta. Painoni oli alle 70 kiloa. Eli olin normaalipainoinen 170 cm pitkäksi naiseksi. Lihasmassani oli 33,9 kiloa eli 1,1 kiloa enemmän kuin edellisenä vuonna. Rasvaprosenttini oli tippunut 15,3 eli alkoi olla jo lähellä alarajaa.

Myös viskeraalirasvan määrä oli tippunut lukemaan 33. Eli siinä näkee hyvin kokonaisrasvan määrän vaikutukset viskeraaliseen rasvaan. Eli rasvaprosentin lasku laski samassa suhteessa myös viskeraalirasvan määrää. Viskeraaliseen rasva on kuitenkin juuri sitä terveyden kannalta huonoa rasvaa, jota on hyvä välttää. Se on siis juuri sitä rasvaa, joka rasvoittaa sisäelimemme ja aiheuttaa elintapasairauksia. Minulla ei siis pitäisi sen puolin olla hätää.

Rasvasta vielä muutama sana. Kehoni rasvan määrä kiloina oli tässä uudemmassa mittauksessa alle 10 kiloa. Inboby viitearvoissa naisen normaaliraja on 12,2–19,9. Siihen nähden minulla oli siis liiankin vähän rasvaa kehossa. Toki se suhteutetaan pituuteeni ja koska minulla taas vastaavasti on ”liikaa” lihaksia, voin olla tyytyväinen tulokseen.

2016 mittauksessa Fitness indeksini oli 92. Eli mittaajan mukaan todella huippu. Hän on tehnyt mittauksia paljon ja on saanut ainoastaan muutamia samanlaisia tuloksia. Nekin hän on saanut jalkapalloilijoilta, jotka ovat harrastaneet vähän enemmän liikuntaa. Voin siis olla tähänkin erityisen tyytyväinen, vaikka välillä peilikuvan mukaan etenkin pohkeista haluisin muutaman sentin ottaakin.

Aina ei voi kuitenkaan voittaa ja näin kuuden viikon kipsihoidon kokeneena tiedän, miten pohkeet saadaan näyttämään hoikalta minunkin jalassa.  Eli rappeuttamalla kaikki lihakset. Siihen en kuitenkaan halua ryhtyä.

Mikä oli tarinan opetus? En kirjoittanut sitä pelkästään leveilläkseni hyvillä tuloksilla, vaan haluan sinun tietävän muutamia faktoja painon hallinnasta. Ensimmäinen on siis se, että älä tuijota vaakaa. Minun kohdallani terveydellistä syytä pudottaa painoa ei ollut. Tein pudotuksen vain omaksi ilokseni.

Kehonkoostumusmittaus on paljon parempi mittari kertomaan siitä, onko sinulla terveydellistä tarvetta pudottaa painoa. Mittareista Inboby on mielestäni luotettavin. Mittaus kannattaa kuitenkin tehdä aina samalla mittarilla, jolloin tulokset ovat keskenään vertailukelpoisia.

Toinen opetus on se, että rasvan määrä on se joka merkitsee. Eli on tärkeää, että kehossa on sopivasti rasvaa. Etenkin se missä rasva sijaitsee. Meillä naisilla rasva kertyy tyypillisesti lantioille, jolloin se ei useinkaan ole riski terveydellemme. Toisaalta suhteellisen hoikalla miehellä saattaa olla paljon viskeraalista rasvaa, vaikkei hän olisikaan ylipainoinen.

Kehonkoostumusta olen oppinut hyvin tulkitsemaan myös tuolla leikkaussalihoitajan työssäni. Osaan mielestäni tulkita ihmisen kehoa ja sitä, milloin hän hyötyy laihduttamisesta. Usein rasvan sijainnin ja koostumuksen mukaan voi päätellä viskaalisenkin rasvan määrän ja sen vaikutuksen terveyteen.

Monelle lievästi ylipainoiselle lihaksikkaalle henkilölle on parempi tyytyä siihen painoon, kuin yrittää pudottaa sitä. Etenkin, jos se johtaa jojo laihdutukseen tai paino yritetään pudottaa tiukan dieetin avulla. Silloin yleensä menetetään myös lihaksia, joka taas ei ole terveellistä ja vaikeuttaa entisestään painon hallintaa.

Moni ehkä tunnistaa myös käsitteen laiha läski. Rumasti ilmaistu, mutta tarkoittaa laihaa ihmistä, joka ei juurikaan liiku. Hänellä ei ole juurikaan lihasmassaa, vaikkei paino-ongelmaa olekaan. Kuitenkin tutkimusten mukaan on parempi olla lihaksikas hieman ylipainoinen, kuin tuollainen laiha läski.

Tuo terveydelle haitallinen rasva nimittäin on paljon kovempaa myös vatsalla. Olen nimittäin leikkaussalihoitajan urani aikana nähnyt satojen ellen tuhansien ihmisten sisään. Olen valitettavan usein nähnyt peukaloni pään kokoisia rasvasoluja, jotka ovat turvonneet äärilleen. Rasvasolut eivät siis lisäänny, vaan ne turpoavat rasvan kertymisen myötä. Olen myös nähnyt nuorella normaalipainoisella viskeraalista rasvaa eli liikkumattomuuskaan ei ole terveellistä.

Olen siis nähnyt myös monen rasvakudoksen sijainnin konkreettisesti. Samassa yhteydessä olen nähnyt myös heidän terveyshistoriansa. Tällä kokemuksella voin sanoa, että ulkoinen olemus korreloi todella hyvin lukemiani tutkimuksia lihavuuden haitoista. Mitä enemmän rasvaa etenkin tuota viskeraalista, sitä enemmän sairauksia. Eli noilla kyseisillä potilailla oli järjestäen myös metabolinen oireyhtymä eli verenpainetauti, kakkostyypin diabetes ja kohonneet rasva-arvot.

Kaikkien näiden potilaiden kohdalla parempi hoito olisi ollut liikunnan lisäys ja painon pudotus. Silti heidän lääkelistoillaan oli useita lääkkeitä, jotka yhteiskunta korvaa heille osittain. Aika turhauttavaa, eikö totta, katsella tuota joka päivä. Tämän vuoksi halusin ryhtyä auttamaan ihmisiä toisessa mielessä eli auttamaan heitä voimaan paremmin.

Toisin sanoen, jos edelleen mietit pitäisikö sinun projektiin ryhtyä, on nyt ehkä viimeinen tilaisuutesi! Voin olla sinun valintasi ja auttaa sinua valitsemaan paremmin. Eli tarjoan sinulle hyvää oloa noiden lääkärin sinulle tarjoamien pilleripurkkien sijasta. Vain sinä voit tehdä sen valinnan ja päättää loppuelämäsi suunnan.

http://www.pt-tiinaekman.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s