Liikunta blogit, Sinun valintasi Blogit

EROON VAIVOISTA LIHASKUNTOHARJOITTELUN AVULLA

Kirjoitin tekstin lihaskuntoharjoittelusta ja sen merkityksestä. Syvennytään vielä aiheeseen paremmin. Luin juuri äsken kuntoliikkujan käsikirjaa. Se on yksi koulutuksemme perusteos, jota tulee ajoittain aina luettua. Otan sieltä mielestäni hyvän lainauksen aiheeseen liittyen: Emme lakkaa liikkumasta siksi, että vanhenemme, vaan vanhenemme koska lakkaamme liikkumasta.” Olen todennut, että se pitää harvinaisen hyvin paikkaansa.

Tänä aamuna minulla oli treenit 77 vuotiaan asiakaan kanssa. Hänen kanssaan tehtiin askelkyykkyjä ja monia muita juttuja, jotka joudun monta kertaa nuorempienkin treeniohjelmista jättämään väliin puuttuvan liikekontrollin takia. Olemme nyt treenanneet yhdessä muutaman kuukauden ajan säännöllisesti ja olemme saaneet hänelle paremman tasapainon ja paremman liikkuvuuden ylävartaloon. Hän tietysti ikänsä puolesta olisi voinut jo luovuttaa kehittävän treenin, mutta tavoitteet ovat korkeammalla kuin monella nuoremmalla. Hänestä voisi moni ottaa oppia.

Toivon, että itsekin palkkaisin PT:n treenauttamaan itseäni hänen iässään. Tietenkin toivon olevani silloinkin Marathon kunnossa ja kykeneväni uimaan vapaauintia jne. Jokainen meistä tekee päivittäin valintoja oman kuntonsa eteen. Tuossa kirjassa oli myös lause: ”Se, joka makaa eniten, lepää vähiten.” Lepoa toki tarvitaan, mutta paras tapa palautua on esimerkiksi rauhallinen kävely luonnossa.

Kun puhutaan lihaskuntoharjoittelusta, moni sanoo minulle, ettei tykkää käydä salilla. Sehän ei todellakaan ole ainoa lihaskuntoharjoittelun muoto. Alla olevasta liikuntapiirakasta näet, että lihaskuntoa ja liikkeenhallintaa voi harjoitella monella muullakin tavalla. Lajina voi olla pallopelit, tanssi, erilaiset jumpat vain muutamia luetellakseni.

Lähde: http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itse olen pitänyt pienryhmille kuntopiirityyppistä lihaskuntoharjoittelua. Kevään minulla meni viiden naisen ryhmä, jossa keskityttiin niska-hartiaseudun huoltoon ja vahvistamiseen. Pienryhmässä ohjaaja voi paremmin ohjata liiketekniikoita ja vahvistimme myös paljon syviä vatsalihaksia. Pienryhmän etu on se, että saat yksilöllisempää ohjausta kuin ryhmäliikuntatunnilla. Silloin saat kuitenkin ryhmän tuen.

Olen huomannut, että moni tykkää enemmän tulla tuollaiseen ryhmään kuin yksilövalmennukseen. Toki moni ryhmään tulleista haluaa jossakin vaiheessa myös yksilötunteja, mutta suurimmalle osalle riittää pienryhmä. Moni innokas ryhmäliikkuja ja jumpissa kävijä on huomannut hyötyvänsä yksilöllisemmästä ohjauksesta ja saanut sitä kautta vaivojaan paremmin huollettua.

Tuon ryhmän, josta kerroin lähtötaso oli matala. Ryhmässä oli henkilöitä, jotka eivät juurikaan ole aiemmin harrastanut liikuntaa. He kokivat kuitenkin ryhmän todella mukavana tapana aloittaa liikkuminen ja he sitoutuivat hyvin ryhmään. Ryhmäliikuntatunneilta on ehkä helpompi jäädä pois, vaikka usein sekin paikka on kuukausimaksujen muodossa usein ennalta maksettu.

Ryhmässä saimme monen ryhtiä parannettua. Myös erilaiset jännitystilat ja virheelliset liikemallit vähenivät. Moni sai myös liikkuvuuttaan paremmaksi. Hienoa oli, että liikemallit jopa siirtyivät töihin asti eli moni käytti arjessaan myös parempia asentoja. Itsellä parasta antia on ollut asiakkaiden tyytyväisyys ja hyvät tulokset.

Odotan innolla syksyä ja sitä, että taas aloitamme yhteiset treenit! Nähtäväksi jää onko kotijumpat kesällä tullut tehdyksi, vai aloittaanko ihan alusta. Toki ryhmä etenee aina tasonsa mukaisesti eli liikkeitä ja painoja muokataan aina tarpeen tullen. Pääasia on, että se mitä tehdään, tehdään oikein ja sopivilla painoilla.

Lisätietoa saat osoitteesta www.pt-tiinaekman.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s