Ravinto blogit, Sinun valintasi Blogit

HALUATKO LAIHTUA PYSYVÄSTI – PAINONHALLINTARYHMÄSTÄ APUA LAIHDUTTAMISEEN

Olen Personal Trainer ja Ravintovalmentaja Tiina Ekman ja haluan auttaa ihmisiä kohti pysyvää painon hallintaa. Olen itse sairaanhoitajan työssä nähnyt paljon ylipainon aiheuttamia ongelmia ja nyt haluan auttaa ihmisiä, jotka kamppailevat sen kanssa. Jo 5%:n painon pudotus voisi pelastaa monelta lääkkeeltä, joita käytetään korkean verenpaineen, sokeriarvojen ja rasva-arvojen hoitoon. Painon pudotuksesta et saa lääkkeiden aiheuttamia sivuvaikutuksia, joten senkin takia ne ovat parempi vaihtoehto. Toki lääkkeet ovat myös kalliita. Ruokaa sinun on kuitenkin pakko ostaa, joten mikset tekisi kaupassa itsesi kannalta parempia vaihtoehtoja.

Olen auttanut useita asiakkaitani pudottamaan painoa. Valmennuksessani opettelemme yhdessä säännöllistä ja monipuolista syömistä. Opettelemme tekemään parempia arjen valintoja ruuan ja liikkumisen suhteen. Asiakkaani ovat saaneet valmennukseni yhteydessä lopetettua myös noita edellä mainittuja lääkkeitä. He ovat saaneet keskivartalostaan pois senttejä. Parasta on se, että he voivat muutoksen jälkeen paremmin ja jaksavat arjessa paremmin.

IMG-20161017-WA0004

Tarvittavat muutokset tekee asiakas aina itse. Olen heidän tukenaan ja autan heitä löytämään parempia valintoja. Asiakas itse päättää millaisia valintoja hän on valmis tekemään. Yhdessä etsimme jokaiselle toimivat ja sopivat ratkaisut. Painonhallinnassa ei ole kyse siitä, kuka pystyy kestämään kurjuutta eniten. Etsimme ratkaisuja, joita asiakas voi noudattaa loppuelämänsä. Kyse ei ole siis mistään tahtolajista.

Nälkä on laihduttaja pahin vihollinen. Jos haluat saada painon pysyvästi putoamaan, se tulee tehdä järkevästi ilman niukkaenergisiä dieettejä. Tiesitkö, että liian tiukka syömisen hallinta horjuttaa kehon kykyä säädellä nälkää. Onko sinulle käynyt niin, että et enää erota nälkää ja mielitekoa toisistaan? Pysyvän painonhallinnan edellytys on se, että osaat erottaa nämä asiat toisistaan.

PYSYVÄ PAINON HALLINTA VAATII AINAKIN NÄMÄ ASIAT:

  • Säännöllistä syömistä
  • Parempia valintoja
  • Erilaisten dieettien ja kuurien lopettamista
  • Nälkä on laihduttajan pahin vihollinen
  • Opettele erottamaan nälkä ja mieliteko toisistaan
  • Pysyviä muutoksia

Säännöllinen syöminen on avainasemassa painon hallinnassa. Se pitää verensokerin tasaisena ja mieliteot kurissa. Jos syöt liian vähän, keho oikein vaatii jotain epäterveellistä. Monen makean nälkä johtuu liian vähäisestä syömisestä. Myös moni ylipainoinen syö liian vähän ja on aliravittu. Suurin ongelma on se, että se sekoittaa aineenvaihduntaa ja hidastaa sitä. Liian vähäinen syöminen yhdistettynä erilaisiin dieetteihin on varma tapa pysyä ylipainoisena. Oikotietä onneen siis ei ainakaan vielä ole lääketiede kehittänyt.

Tutkimus on myös osoittanut, että ne jotka yrittivät laihtua, lihoivat enemmän, kun ne jotka eivät yritä. (lähde: Tunne Nälkä, syö intuitiivisesti saavuta tuloksia- P. Borg). Tämä on myös hyvä ymmärtää etenkin, jos olet lievästi ylipainoinen. Monen laihdutuskierre alkaa tästä ja johtaa jossain vaiheessa sairaalloiseen lihavuuteen tuon dieettikierteen seurauksena. Syömiseen liittyvä liiallinen kontrollointi aiheuttaa ongelmia. Nämä ovat tärkeimpiä asioita, jotka otan huomioon asiakkaideni valmennuksessa.

Tässä yhden asiakkaani palaute:

”Kannustavaa, innostavaa ja uusia näkökulmia oman terveyden arvostukseen! Toimit itse mahtavana esimerkkinä ja saat innostumaan asiastasi. Valitsin sinut siksi, koska kuulin sinulta tästä uudesta koulutuksestasi ja ajattelin, että olisit juuri oikea henkilö kyseiseen hommaan. Olet luotettava ja pidän erityisesti siitä, että askarruttaviin asioihin saa helposti ja nopeasti vastauksen! Kiitos!”

Asiakas tuli luokseni, koska halusi pudottaa painoa. Ylipainoa oli vähän yli kymmenen kiloa. Paino lähti säännöllisen järkevän syömisen avulla tippumaan. Paino tippui alussa reilusti, mutta tasoittui jonkin ajan päästä. Jossain vaiheessa se lähti uudelleen nousuun ja jatkoi kuitenkin hidasta tippumista muutosten jatkuessa.

Usein tuo painon nousuvaihe on se, jossa asiakas tarvitsee eniten tukea ja motivointia. Tuo vaihe tulee kaikille ja silloin usko omaan tekemiseen horjuu monella. Yhdessä siitä päästään eteenpäin. On hyvä ymmärtää, ettei painon lasku tapahdu kovinkaan nopeasti ja käyrä ei mene suoraan alaspäin vaan siihen tulee mutkia ylöspäin ja loivempia laskuja. Pääasia on silloin nähdä asia pitkällä tähtäimellä ja tietää tasannevaiheiden kuuluvan asiaan.

Tule rohkeasti valmennukseen. Myös sinä onnistut ja saat nuo tulokset itsellesi. Tie ei ole helppo, mutta niin ei ole moni muukaan asia tässä maailmassa. Olen kuitenkin varma, että tuon valinnan tekeminen on parasta, mitä olet itsellesi tehnyt. Aloita syksyn ryhmässä tai kysy yksilövalmennusta.

http://www.pt-tiinaekman.fi/yhteydenotto/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s