Sinun valintasi Blogit

MITÄ TAPAHTUISI, JOS LAIHTUISIT JA JAKSAISIT ARJESSA PAREMMIN 

Olen personal Trainer ja ravintovalmentaja Tiina Ekman. Yritykseni nimi on Sinun Valintasi. Haluan auttaa ihmisiä tekemään parempia valintoja ravinnon ja liikunnan suhteen. Pidän painonhallintaryhmiä ja haluan kertoa sinulle hieman niistä.

Painonhallintaryhmissä opettelemme pysyvää painonhallintaa. Niiden kesto on kolme kuukautta. Mielestäni se on minimiaika, jonka tarvitset, kun puhutaan pysyvästä painonhallinnasta. Jos haluat laihtua pysyvästi, sinun tulee tehdä pysyviä muutoksia ravinnon ja liikunnan suhteen.

Muutosten tekeminen ja opettelu vaatii aikaa. Yhden muutoksen omaksumiseen menee vähintään kuukausi. Jos haluaa laihtua pysyvästi, sinun tulee tehdä vähintään 1-3 muutosta ravintoon liittyen. Viisi pysyvää muutosta takaa laihtumisen, kun ne tehdään oleellisissa asioissa. Ajattele kuinka pienestä asia voi olla kiinni.

Sinun siis ei tarvitse, eikä myöskään kannata muuttaa koko elämääsi. Muutoksia tulee tehdä myös sellaisissa asioissa, jotka pystyt pitämään lopun elämääsi. Ei siis kannata yrittää tehdä liian radikaaleja muutoksia. Ne eivät useinkaan ole pysyviä, etkä pysty omaksumaan kymmeniä uusia asioita kerralla.

Ryhmässä saat vinkkejä niistä asioista, joita sinun kannattaisi muuttaa. Sinä itse teet päätöksen niistä asioista, jotka sinä olet valmis muuttamaan. Tässä kohtaa kannattaa siis muuttaa niitä asioita, jotka sinun on helppo muuttaa ja tiedät pystyväsi muuttamaan. Tiesitkö, että kilon painon nousuun vuodessa riittää alle 50 Kcal/vrk. Kyse on siis suhteellisen pienistäkin asioista.

Liikunta on huono tapa laihduttaa. Liikunnan avulla saa kyllä muutaman kilon pois kehosta, mutta suurempia määriä pudotettaessa myös ruokavalio pitää laittaa kuntoon. Miksi liikunta kuitenkin kannattaa? Ryhmässä keskitymme ruoka-asioihin, mutta tämä asia sinun on myös hyvä tietää ja tiedostaa.

Lihakset ovat tärkeitä myös perusaineenvaihduntamme takia. Sillä mitä enemmän sinulla on lihaksia, sitä suurempi on perusaineenvaihduntasi. Lihaksista kannattaa siis pitää kiinni. Sen vuoksi myös ryhmässä opeteltava painonpudotustahti on maltillinen. Haluan säilyttää lihaksesi ja saada kehostasi ennemminkin hyvän rasvanpolttokoneiston. Siihen tarvitaan myös liikuntaa.

pennut4vkoa[2]

Lihakseton lihoo helpommin. Mitä enemmän sinulla on lihaksia, sitä enemmän kulutat energiaa päivittäin. Lihakset lisäävät perusaineenvaihduntaa ja liikunnan aiheuttamaa energiankulutusta. Lihaksikas keho on kiinteämpi ja jaksat paremmin arjessa. On siis monta syytä hankkia lihaksikkaampi keho.

Lihasvoiman avulla ylläpidetään ryhtiä ja tuotetaan liikettä. Liikunnan avulla siis saat paremman ryhdin ja toimintakykyisemmän vartalon. Ryhmässä on yksi liikuntakerta, mutta myös liikkumisesta puhutaan paljon. Kannustan sinua hankkimaan liikuntaharrastuksen, josta pidät. Se on ainut tapa saada liikunnasta pysyvä tapa elämääsi.

Ryhmän etu on tietenkin myös ryhmä itse. Saat tukea toisilta samassa tilanteessa olevilta. Voit jakaa omia tuloksia ja myös epäonnistumisia ryhmässä. Epäonnistumisetkin valitettavasti kuuluvat prosessiin. Olen tietenkin myös tukenasi koko valmennuksen ajan, joten yksin sinä et missään vaiheessa ole. Tosiasia on kuitenkin se, että sinä olet se joka loppukädessä teet muutokset. Me muut kannustamme sinua siihen, jotta sinäkin onnistuisit muutoksessa.

http://www.pt-tiinaekman.fi

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s