Sinun valintasi Blogit

MUISTA PITÄÄ ITSESTÄSI HUOLTA

Olen Personal Trainer, Ravintovalmentaja ja Sairaanhoitaja. Olen silti itsekin ollut useasti siinä tilanteessa, että en ole pitänyt huolta itsestäni ja hyvinvoinnistani. Annoin siis myös kilojen kertyä ja jätin liikunnan vähäiseksi.

Onneksi siitä on jo vuosia. Sillä tällä hetkellä voin paljon paremmin, kuin esimerkiksi noin kymmenen vuotta sitten, kun kuopukseni syntyi. Silloin jaksoin kyllä juosta Marathonin, mutta lihaskuntoni oli todella huono. Olin myös melkein kymmenen kiloa painavampi, kuin tällä hetkellä. Myös vatsani oli aina kipeä ja söin vähän mitä sattuu ja milloin sattuu. Toki silloinkin tiesin, miten minun pitäisi liikkua ja syödä. En vain tehnyt mitään asian eteen. Varmasti sinäkin tiedät miten pitäisi syödä ja liikkua.

IMG-20161017-WA0003

Meillä kaikilla on tieto siitä mitä terveellinen ruoka on. Kaikki myös tiedämme, että pitää nukkua kunnon yöunet. Myös liikunnan positiiviset vaikutukset ovat kaikilla tiedossa. Miksi sitten emme tee niin kuin meille opetetaan? Tarvitseeko haittojen olla niin suuria, että alamme liikkumaan ja syömään paremmin?

Moni havahtuu ongelmaan vasta sitten, kuin ongelmia alkaa jo tulla. Ylipainoa on jo kertynyt ja kunto on huono. Huonon kunnon myötä monelle alkaa tulla erilaisia kolotuksia ja särkyjä. Monesti kiirettä pidetään hyvien elintapojen esteenä. Meillä kaikilla on 24 tuntia vuorokaudessa aikaa. Meidän valintamme ohjaavat asiat siihen suuntaan, kun ne tällä hetkellä ovat.

Tutkimustenkin mukaan terveys arvona ei motivoi ihmisiä. Täytyy siis löytää jokin muu itselle tärkeä syy parantaa elintapoja. Itselleni se on parempi olo. Saan myös liikunnasta valtavasti energiaa. Myös oma elämäntilanne on monesti ollut niin haastava, että hyvästä kestävyyskunnosta on ollut paljon hyötyä arjesta selviytymisessä.

Tällä hetkellä olen aloitteleva yrittäjä. Teen sairaanhoitajan keikkatöitä. Minulla on kolme lasta ja rakennamme taloa. Tälläkin hetkellä mies on reissutöissä. On siis hyvinkin hyödyllistä olla hyvässä kunnossa. Sinulle toki voi riittää vähäisempikin energia, mutta suosittelen kuitenkin lisäämään esimerkiksi liikuntaa.

Fanitan Alexander Stubbia. Hän on sanonut, että harrastamalla tunnin liikuntaa saa useamman tunnin lisää tehokasta aikaa vuorokauteen. Fanittaminen ei liity tuohon sanontaan, vaan enemminkin hänen triathlon uraansa. Sillä haluan itsekin pystyä parantamaan triathlon tuloksiani neljänkymmenen ikävuoden jälkeen. Tuo lausahdus on vain juuri näin.

Saan itse ainakin paljon enemmän energiaa liikunnasta. Tiedät varmasti millainen olo on sen jälkeen, kun olet viettänyt tuon tunnin sohvalla työpäivän jälkeen. Ainakaan itse en sen jälkeen saa mitään aikaiseksi. Lenkin jälkeen jaksaa tehdä kotityöt paremmin, kuskata lapsia jne.

Liikunnalla on myös se hyvä puoli, että keho voi paremmin. Lihaskuntoharjoittelun myötä olen ainakin itse saanut toimivamman kivuttomamman kehon. Lihaskuntoharjoittelu auttaa pitämään lihastasapainon hyvänä ja liikelaajuudet normaaleina. Toki sitä tulee ainakin aluksi harjoittaa ammattitaitoisen ohjaajan avustuksella. Myöhemmin pärjää hyvin itsekin.

Harjoittelussa on kuitenkin hyvä tiedostaa se, että ohjelmaa on hyvä muuttaa muutaman kuukauden harjoittelun jälkeen. Se monelta kuntoilijalta unohtuu. Kehomme tottuu samaan ärsykkeeseen ja mikäli haluamme kehittyä tulee ärsykettä jollakin tavalla muuttaa. Sama pätee esimerkiksi juoksuun. Sama lenkki samalla vauhdilla ei kehitä kauaa. Siinäkin ärsykettä olisi hyvä vaihdella.

Myös ravinnolla on suuri vaikutus jaksamiseen ja sairastumiseen. Itse en ole ollut esimerkiksi kuumeessa viiteen vuoteen. Toki nenä välillä vuotaa, mutta sängyn pohjalle se harvoin kaataa. Ravinnon lisäksi myös levolla on suuri merkitys. Täytyy muistaa, että ihminen on kokonaisuus ja kaikki osa-alueet ratkaisevat.

IMG_2851[9221]

Ihminen on kokonaisuus. Liikunnan, levon ja ravinnon tulee olla tasapainossa, jos halutaan voida hyvin. Moni keskittyy vain yhteen tai maksimissaan kahteen asiaan. Lepo on varmasti se eniten unohdettu asia. Lepo on kuitenkin tärkeä osa-alue hyvinvointiamme.

Unessa elimistö palautuu, rakentuu, prosessoi ja jäsentelee tietoja. Se on todella tärkeää palautumisen ja stressin hallinnan kannalta. Uni ja palautuminen on tärkeää myös vastustuskyvyllemme. Flunssan voi siis ennaltaehkäistä nukkumalla, liikkumalla ja syömällä terveellisesti.

Kiireessä olisi siis hyvä muistaa ainakin riittävä lepo ja terveellinen ravinto. Itse kuitenkin nukun paremmin, jos tuohon yhtälöön kuuluu myös liikunta. Ainakin itselläni liikunta parantaa unen laatua. Kun päivällä on aktiivinen, ei illalla tarvitse unta juuri odottaa. Tutkimusten mukaan en ole ainoa, jonka unen laatua liikunta parantaa.

Tällä hetkellä en vaihtaisi nykyistä elämäntyyliäni vanhaan. Haluan edelleen tehdä hyviä arjen valintoja liikunnan, ravinnon ja unen suhteen. Stressin määrää toki voisi vähentää, mutta eiköhän sekin vähene, kun saamme talon valmiiksi. Itse ajattelen ainakin, että olen nyt parempi äiti, puoliso ja työntekijä, kun nuo kolme asiaa on kunnossa.

Ajattelen, että jokainen liikuntaan käytetty minuutti on perheeni hyväksi. Ilman liikuntaa olen paljon kiukkuisempi ja väsyneempi. Moni keksii kaikenlaisia tekosyitä huonoille valinnoille. Itse tein ennen myös niin. Nykyään ajattelen asioista eri lailla.

Paremmilla valinnoilla energisempi ja aktiivisempi elämä ilman sairastelua. Haluatko sinäkin saman? Mieti oma tavoitteesi kuntoon. Ilman sitä, et tule parempaa oloa saavuttamaan. Tarvittaessa voin auttaa myös sinua.

http://www.pt-tiinaekman.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s