Ravinto blogit

TOIMINNALLISET VATSAVAIVAT JATKUIVAT GLUTEENITTOMUUDESTA HUOLIMATTA

Sain keliakiagiagnoosin vuonna 2014 pääsiäisenä. Mahakivuilleni löytyi siis vihdoin syy. Aikaisemmin olin ravannut lääkärissä turhaan. Nyt tiesin ainakin yhden syyn vatsavaivoilleni.

Aloitin tiukan gluteenittoman ruokavalion. Niin kuuluu keliaakikkona tehdä. En siis saa käyttää edes samaa margariinirasiaa muun perheen kanssa. Minulle ostettiin oma leivinpaahdin ja kaikki pakkausselosteet tuli lukea tarkkaan. Ohutsuolivauriohan ja siihen liittyvä tulehdushan tulee pienestäkin määrästä ruista, ohraa tai vehnää. Kaurakin tulee olla puhdasta eli se ei saa missään prosessin vaiheessa olla tekemisissä muiden viljojen kanssa. Pakko siis olla sairaan tarkka.

Keliakidiagnoosin jälkeen vatsan osalta oli hieman parempi aika. Tätä ei kuitenkaan kestänyt pitkään. Pettymys oli todella suuri, kun vatsavaivat taas jatkuivat. Olin ainakin gluteenittomuuden kanssa ollut todella tarkka. Ainut kohta, jossa olisin voinut saada epäpuhtauksia, oli kodin ulkopuolella syöminen.

Minulta kuitenkin otettiin verikokeet ja tähystyskin tehtiin uudelleen. Niissä todettiin kaiken olevan keliakian suhteen kunnossa. Samaan aikaan minua alkoi närästää ja jouduin aloittamaan säännöllisen vatsansuojalääkityksen.

IMG-20161017-WA0004

Minulle tehtiin vatsa PH- mittaus ja erilaisia vatsan sulkijalihastestejä. Yhdessä testissä laitettiin tuollainen helminauhan tapainen laite nenästä mahalaukkuun ja katsottiin miten tuo vatsan portti toimii. Se oli yhtä epämiellyttävää, kuin se kuulostaakin. Siinä todettiin yhden sulkijalihaksen olevan vähän löysä, vaikkei vatsahappoja ruokatorveen asti noussutkaan.

Aloin taas karsia ruokavaliotani. Vähensin todella paljon hiilihydraattien määrää. Samaan aikaan harrastin paljon kestävyystyyppistä liikuntaa. Olin aina väsynyt ja minulla oli koko ajan nälkä. Vatsa oli ajoittain parempi, mutta en kuitenkaan selkeästi ymmärtänyt miksi olin edelleen usein miten ripulilla. Juoksulenkiltä sain usein spurtata suoraan lenkkarit jalassa vessaan.

Samaan aikaan kävin PT:n ja ravintovalmentaja koulutuksia. Ymmärsin, että en voi harrastaa kestävyysurheilua ja syödä vähän hiilihydraatteja, jos haluan kehittyä ja palautua. Aloin syömään taas enemmän hiilihydraatteja. Sen seurauksena vatsaongelmat taas lisääntyivät ja jouduin taas kerran pohtimaan syömisiäni.

Aloin oivaltamaan oman syömiseni ongelmia ja muutin omia ruokailutottumuksiani. Erityisesti paransin ruuan laatua. Erityisesti korjasin hiilihydraattien laatua. Sen lisäksi lisäsin kasvisten ja marjojen määrää ruokavaliossani.

Vuorotyön ja kiireisen elämäntavan myötä syömiseni oli hyvin epäsäännöllistä ja ateriavälit venyivät usein liian pitkiksi. Minun tuli opetella syömään säännöllisesti viisi kertaa päivässä. Tällä kertaa en enää karsinut mitään ruoka-aineita ruokavaliostani. Keliakian vuoksi ruokavalioni oli tietysti gluteeniton.

Kiinnitin huomiota myös kuitujen saantiin. Keliakia diagnoosin jälkeen en juurikaan syönyt leipää, joten kuitujen saanti oli riittämätöntä. Havahduin myös siihen, että monet gluteenittomat leivät sisältävät todella vähän kuituja, joten niiden valintaan tuli kiinnittää erityistä huomiota.

Näiden muutoksien lisäksi söin useamman kuukauden probioottikuurin (=maitohappobakteereja). Lopetin myös kahvin juomisen, koska sitä kului vähintään pannullinen vuorokaudessa. Vaihdoin kahvin teehen. Tekemieni muutosten myötä mahani on ollut paremmassa kunnossa, kuin ikinä. Pystyin myös lopettamaan vatsansuojalääkityksen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s